Vognmænd: giv os mere motorvej

DTL Magasinet: Det går godt i dansk økonomi, skal man dømme efter signalerne fra forårets generalforsamlinger i DTL’s vognmandsforeninger, der også råbte på mere og bedre infrastruktur.

Foto: Per Daugaard

Broer og motorveje står meget højt på ønskesedlen hos medlemsforeningerne under DTL – Danske Vognmænd.

Det fremgår af beretningerne fra forårets mange generalforsamlinger. I Sydsjælland ønsker de sig fx en motorvej til Næstved. I Nordsjælland kunne de godt tænke sig, at Hillerødmotorvejen faktisk gik til Hillerød, og at Frederikssundmotorvejen gik til Frederikssund. På Fyn ønsker de sig en bro til Als og ekstra spor på motorvejen over øen. I Holstebro kæmper de for de sidste syv kilometer motorvej rundt om Herning og for nogle rastepladser, som er en mangelvare på de nyeste jyske motorveje.

De fleste foreningsformænd noterer med tilfredshed, at der er kommet gang i hjulene igen efter finanskrisen. Det afspejler sig i mange lokale byggeprojekter, som kaster vognmandsopgaver af sig.

I den forbindelse kom man på flere generalforsamlinger desuden ind på manglen på kvalificerede chauffører og ikke mindst på lærlingespørgsmålet. Et par formænd kunne berette, at det nytter at være forening. I hvert fald har de oplevet at råbe op og efterfølgende få ændringer igennem hos myndighederne.

Læs om dette og meget mere i det nye nummer af DTL Magasinet.